בעקבות המצב הביטחוני המתוח וההחלטה על סגירת המרחב האווירי של ישראל, מאות אלפי נוסעים – בארץ ובחו"ל – מוצאים עצמם במצב של חוסר ודאות. טיסות רבות בוטלו, הוצאות הנסיעה תפחו ומטיילים רבים מוצאים את עצמם שואלים – מה מגיע לי? האם אקבל החזר? והאם אני זכאי לפיצוי או לסיוע?
יצאנו לבדוק ביחד עם Flight Refund אשר עוסקים במימוש זכויות מול חברות התעופה מה קובע החוק הישראלי ומהן האפשרויות שקיימות בפועל לנוסעים אשר טיסתן בוטלה בגלל סגירת נתב"ג.
ביטול טיסה – החזר כספי מלא
על פי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב-2012, כל נוסע שטיסתו מישראל או אליה בוטלה, זכאי להחזר כספי מלא על כרטיס הטיסה, ללא קשר לסיבת הביטול. בדרך כלל, ביטול טיסה מעניק גם פיצוי כספי של עד 3,080 ₪ בנוסף להחזר הכספי המלא על הכרטיס. עם זאת, ביטול טיסה עקב סגירת המרחב האווירי או מצב חירום נחשב לנסיבות חריגות (כוח עליון) – ולכן הנוסעים אינם זכאים לפיצוי נוסף מעבר להחזר הכספי.
חשוב לציין כי החוק תקף על כל חברות התעופה, הישראליות והזרות כאחד, וכי כל חברת תעופה יכולה להציע טיסה חלופית – אך, הבחירה היא שלכם – אתם רשאים לסרב להצעה ולקבל החזר כספי מלא.
מה קורה אם הטיסה בוטלה ונתקעתם בחו"ל?
אם הטיסה בוטלה בעודכם בחו"ל – ההחזר הכספי יינתן רק עבור החלק של הטיסה שלא נוצל, כלומר על טיסת החזרה בלבד.
אם נאלצתם להישאר בחו"ל בגלל ביטול טיסת החזרה לארץ, ייתכן שהוצאתם כספים נוספים על מלון, מזון, תחבורה ועוד. בזמן שגרה, חברות התעופה נדרשות לספק שירותי סיוע הכוללים מזון, משקאות, תקשורת, לינה והסעה – אך במקרים של מצב חירום לאומי, סביר להניח שתוגבל הזכאות על ידי המדינה.
בכל מקרה, חשוב לשמור כל קבלה על הוצאה כספית – כדי שתוכלו לפנות לחברת התעופה בבקשה להחזר, גם אם לא חלה חובה חוקית מוחלטת.
מה קורה אם הטיסה בוטלה ונתקעתם בארץ?
אם טיסתכם היוצאת בוטלה, ייתכן שכבר הזמנתם שירותים כמו מלונות, רכב או אטרקציות. לצערנו, הוצאות אלה אינן כלולות בזכויות הנוסע לפי החוק משום שהם שירותים נלווים, שהאחריות לגביהם נתונה לספקים.
במקרים רבים, ניתן לפנות ישירות למלון או לספק האטרקציה ולבקש החזר – במיוחד אם מציינים שהסיבה לביטול היא מצב חירום, הנטייה של בעלי העסקים היא לבוא לקראת הצרכן.
איך מקבלים את הפיצוי הכספי מחברת התעופה?
לפי Flight Refund, את ההחזר יש לדרוש בכתב מחברת התעופה. מרגע ההגשה, החברה מחויבת להעביר את ההחזר תוך 21 ימים, כולל מיסים ואגרות. ישנן חברות המאפשרות הגשה מקוונת מיד עם הודעת הביטול – אך בכל מקרה, מומלץ לשמור תיעוד ולהיות עקביים.
חברות התעופה לעיתים מציעות שוברי זיכוי במקום החזר כספי, ולעיתים אף בשווי גבוה יותר – אך על פי החוק, ההחזר צריך להיות כספי – רק אם בחרתם בכך מרצונכם, תוכלו להמיר את הסכום לשובר.
אם לא בא לכם להתעסק על כל הבירוקרטיה, הטפסים ונציגי חברת התעופה – ניתן להשתמש בשירות של Flight Refund אשר מייצג אותך על בסיס הצלחה בלבד מול יותר מ – 300 חברות תעופה ברחבי העולם.
לסיכום, ביטול טיסה בגלל המצב הביטחוני בישראל הוא תרחיש לא פשוט – אך, חשוב לדעת כי הזכויות שלכם מוגנות ברמה החוקית – לפחות בכל הקשור להחזר כספי.
המאמר נכתב בשיתוף עם צוות המומחים של Flight Refund אשר פועל לצורך מימוש זכויות נוסעים מול חברות התעופה וקבלת פיצוי על איחור בטיסה, הקדמת טיסה, אובר בוקינג או ביטול טיסה על בסיס הצלחה בלבד.